Somnul Si Importanta Lui

Somnul! Astazi am să vorbesc despre somn. Importanța lui și rolul  important pe care îl joacă în viața ta. Adică, în viața noastră, că amândoi suntem oameni. Poate părea un subiect banal, dacă așa ți se pare, după ceea ce am să-ți spun ai să începi să-ți analizezi mai bine relația ta cu somnul.

Ce înseamnă somnul pentru tine? Cum îl privești? Este important? Îl respecți? Iar prin asta mă refer…atunci când ți-e somn taci și-ți asculți corpul ca un bun ascultător sau îl ignori? Hai să-ți spun ce știu despre somn și de ce cred că ar trebui să-i acorzi mai multă atenție.

Motive pentru care să-ți respecți somnul

Un lucru care mă intereseaza pe mine foarte mult este să-mi ridic nivelul de energie. Program haotic de somn, mese dezorganizate, alimente procesate, lipsă de odihnă, stres, toate aceste lucruri te seacă de energie și te fac să pășești ca și cum ai mai avea 2 la viață (fac referire la jocurile video aici).

Uităndu-mă in retrospectivă la cum mă simțeam acum 4-5 ani când făceam sport de performanță, nu eram consumat psihic de un loc de muncă, nu aveam de platit facturi, mâncam regular fiindcă aveam poftă de mâncare și eram mulțumit sufletește stăteam mult mai bine cu vitalitatea.

Toate lucrurile sunt interconectate intre ele ca piesele de domino. Dacă nu-ți respecți somnul este foarte probabil că nu respecți și alte lucruri pe care ar trebui să le respecți.

Aspir a face multe lucruri, multe, multe, foarte multe, extraodinar de multe lucruri. Primul impediment în a face lucrurile astea este Timpul. Am o cantitate limitată de timp deci în consecință un numar limitat de lucruri pe care pot să le fac.

Nu pot fi și aviator și să călătoresc și actor și orice alt ceva, din păcate. Toate astea, ar necesita o viață…fiecare.

Al doilea impediment este Energia, abilitatea de a face un lucru până să epuizezi. Eu pot începe acum un meci de basketball. Cu energia pe care o am acum să zicem ca pot juca o ora sau două până să obosesc.

Dar dacă aș mânca sănătos, aș face sport în mod regulat, aș dormi cum trebuie și m-aș odihni adecvat, probabil aș putea începe un meci și să aș juca liniștit de dimineață până seara.

Pentru a face mai mult trebuie să am o cantitate mai mare de energie. Corpul ca și mașina, un plin te duce atât cât ai rezervorul. Eu, după cum spuneam mai sus, vreau un rezervor mai mare. Tu? N-ai vrea să ai mai multă energie?

Ce treabă are energia cu somnul? Beau un energizant și gata, nu? Nu. Categoric nu. Atunci când dormi mușchii se relaxează, ritmul respirator încetinește iar creierul își coboară undele cerebrale în Delta, cea mai joasă frecvență a creierului.

Toate elementele de mai sus, înbinate, fac corpul să intre intr-o stare naturală de regenerare. Rănile se vindecă mai repede, corpul este odihnit, te poți concentra cu mintea mai bine iar sistemul imunitare devine mai puternic.

Somnul reglează emotiile

Aparte aspectele enumerate mai sus, ce mă interesează și mă fascinează pe mine cel mai mult este că în timpul somnului se produc cei mai mulți neurotransmițători și ți se regleaza biochimia. Cu alte cuvinte îți afectează felul în care te simți.

Neurotransmițătorii sunt substanțele chimice care se găsesc în mod natural în corpul tău, mai precis creierul tău. Neurotransmițătorii sunt eliberați de neuronii tăi și transmit semnale altor nervi. Dacă dopamina este echilibrată funcțiile motorii îți funcționează mai bine. Ai observat că după o noapte nedormită reacțiile tale sunt mai lente.

Câțiva neurotransmițători sunt:

  • Serotonina
  • Dopamina
  • Cortizolul
  • Melotonina
  • + multe altele…adică încă 190 și ceva…

Serotonina, joacă rolul principal în cauza fericirii, el își dă senzația de bine și de euforie mă simt foarte bine. Serotonina trebuie să fie în regulă pentru a avea o stare generală de bine. Se găsește abundent în creierul nostru atunci când suntem îndrăgostiț.

Dopamina, e sentimentul de reconpensă pe care îl ai atunci când reușești ceva. Când mănânci ciocolată eliberezi dopamină sau când reușești să-ți atingi un obieciv. Când o persoană pe care încerci să o impresionezi te felicită eliberezi dopamină.

La dopamină am un pic mai mult de spus. Când eliberezi dopamină în urma unei acțiuni tinzi să repeți acțiunea aceea. Adică, dacă încerci să-i câștigi respectul tatălui tău și el te felicită pentru că ai fost politicos cu vecinul ai să fii politicos cu vecinul de fiecare dată acum, pentru a primi felicitările tatălui tău din nou, adica pentru ați lua doza de dopamină. Spune-i cum vrei tu.

Asta se întâmplă inconștient ce cele mai multe ori. De asta e recomandat să citești și să te cunoști. Devenind conștient de procesele tale ascunse preiei controlul sau cel puțin intervii pentru a face să iasă lucrurile cum dorești tu pe viitor. Apropo, dopamina are de a face cu motivarea și concentrarea.

Ciocolata! Ciocolata îți cauzează placere. O combinație de dopamină și serotonină. Dopamina ne interesează in exemplul acesta. Dacă mănânci o ciocolată ai să tinzi spre a mai mânca una. Zaharul ajunge direct la creier, îți afectează receptorii și eliberezi dopamină. Ce zici? Aș putea să-l numesc drog în cazul ăsta?

Dopamina te face să vrei să repeți acel lucru. Și după cum am spus, dacă mănânci o ciocolată eliberezi dopamina, dacă mănânci sănătos o săptămână fiindcă așa și-ai propus și reușești eliberezi dopamină. Dar ce e mai ușor? Să mănânci o ciocolată sau să ții o dietă? Să știi că eliberezi mai multă dopamină dacă îți oferi ciocolata drept recompensă că ai ținut dieta dieta.

Ce e mai bun decăt o ciocolata? O ciocolată pe care o meriți.

Cortizolul, e hormonul stresului, cu cât ai mai mult cu atât ești mai anxios/stresat. Este bine știut că somnul îți reglează cortizolul. Nici prea puțin cortizol nu este în regulă să ai. Dacă cineva nu produce suficient cortizol și adrenalină atunci este vorba de boala Addison.

Melotonina, ști momentul ăla când te întinzi în pat și simți ușor cum aluneci spre somn. Atunci ai o cantitate mare de melotonină în creier. Melotonina este cea care ne ajută să dormim. Dacă n-ai probleme cu melotonina atunci n-ai nici cu somnul.

Lumina albastră, adică lumina emisă de dispozitivele electrice, laptop, telefon, televizor chiar și becuri, toate acestea inhibă producția de melotonină.

Dacă n-ai somn și încerci să adormi, cel mai rău lucru pe care poți să-l faci e să stai pe telefon și să aștepți să te ia somnul. Mai bine puneți niște muzică în căști dacă nu reușești să adormi seara.

Nu era intenția mea să scriu despre neurotransmițători dar e bine așa. În felul acesta conștientizezi cât de importantă e bio-chimia ta și ce impact puternic are somnul asupra ei. Neurotransmițătorii se balansează în timpul somnului. Mai precis între ora 22:00 și 2:00. Se reglează pe toată perioada somnului dar astea sunt orele cele mai importante. Atunci beneficiezi de cea mai bună regenerare.

Somnul e cel mai bun punct de a incepe dezvoltarea ta personala

Să spunem că ești ferm convins că într-o bună zi ai să fi antreprenor, că ai să ai afacerea ta și n-ai să mai depinzi de nimeni. Nimic n-o să-ți dicteze când să te trezești, nimeni n-o să-ți spună când poți să pleci și concediu îți iei când vrei.

Să spunem că ești determinat să slăbești sau să pui pe tine 20 de kg de masă musculară. Ti-ai pregătit dieta și e atât de radicală încât asta înseamnă să-ți schimbi toată alimentația. Gata cu tot ce-ai mâncat până acum.

Cum poți tu să gestionezi o afacere sau să mergi la sala de sport de cel puțin 3 ori pe săptămâna, dapăi să mai ții o dietă dacă nu reușești nici măcar să te trezești la ora pe care ți-ai propus-o? Cum poți să faci un lucru greu dacă nu poți face ceva banal?

Dacă ți-ai propus vreodată să-ți faci un program sau visele tale necesită să ai unul începe acum să preiei controlul orelor tale de somn și tocmai ți-ai creat programul. Îți mai rămâne să adaugi alte obiceiuri relevante care te pot ajuta să-ți atingi scopul.

E atât de simplu, pot dacă vreau, dar nu e o prioritate pentru mine. De ce să fac asta? Cu ce mă ajută? Și mai este încă ceva, pare ușor, dar nu te lăsa păcălit. Sunt zeci de motive pentru care s-o faci. Unul dintre ele este pentru ați antrena disciplina.

Nu ști cu ce să începi? Îți spun eu. Somnul. Te ajută mental, fizic și emoțional. Este cel mai bun punct de plecare. Cel mai simplu lucru de făcut cu cel mai mare impact asupra stării tale.

Personal, după o lună de zile încep să văd rezultate. Am zile în care abia mă ridic din pat. Asta se trage și din alte cauze. Am început însă să am din ce în ce mai multe zile în care mă trezesc și cu 5 minute înaintea ceasului și mă simt Grozav! Grozav! Grozav!

Pieptul mi-e ușor ca un balon. Mintea îmi este ageră și îmi dau seama de asta prin concentrarea mare pe care o am și claritatea gândurilor. Am o vitalitate ridicată, mă simt revigorat și abia aștept să ajung la muncă și să lucrez.

Dacă doar după o lună vad rezultate dapăi după 1 an? Deobicei am obeservat că orice lucru m-aș pune să fac încep să vad niște rezultate între 2 și 4 săptămâni. Despre asta și despre alte observații în legătură cu somnul am să vorbesc în alt articol când am să adun mai multe date.

Somnul Si Visele Din Somn

Foarte multi psihologi sunt de comun acord că visele echilibrează emoțiile, inclusiv eu sunt de acord, chiar dacă nu sunt psiholog. Personal, motivul pentru care sunt de acord este că am avut multe momente în care visul mi-a afectat starea de spirit in ziua următoare.

Îmi amintesc că mă uitam la un documentar despre Carl G. Jung (el fiind un psiholog) în care a vorbit șidespre vise. El spunea că sugereaza pacienților săi să-și țină un jurnal cu vise și să se antreneze ca atunci când au un coșmar să reziste impulsului de a se trezi.

Motivul era ca pacienții să încerce să rămână în vis ca să vadă ce se întâmplă mai departe. După ce își notau experiențele în caiet urmau să meargă la el pentru a descoperi anumite lucruri despre pacient ce se aflau în subconștientului.

Mi s-a părut interesantă idea dar fără să încerc să aplic ceva mi-am amintit de treaba asta când mă aflam într-un vis, mai precis în mijlocul unui coșmar din care vroiam să mă trezesc. Mereu am avut abilitatea de a ieși dintr-un coșmar destul de usor dar de data asta am rezistat și am primit experiența cu brațele deschise.

Fără să mă lungesc prea mult cu detaliile despre vis am să spun că era un personaj care vroia să-mi facă rău. Eu m-am oprit din încercarea mea de-a mă trezi din vis și m-am uitat direct în ochii lui ca și cum aș spune “Sunt curios să văd ce-mi faci.

Nu și-a încetinit deloc mersul agresiv care se îndrepta spre mine. Când a ajuns într-un final la mine, s-a oprit, s-a uitat blând spre mine și m-a luat în brațe…da, nu mă așteptam la asta. După evenimentul acela m-am trezit foarte odihnit și mă simțeam foarte bine și nu știam de ce. Altă treabă decât dacă m-aș fi trezit forțat din somn.

Pe tot parcursul zilei eram perplexat și mă tot întrebam “De ce mă simt atât de sigur pe mine?“. Tot făceam legătura cu visul fiindcă exact așa m-am fost simțit cănd mi-am înfruntat “agresorul”. Interesant e faptul că starea a persistat pe toată durata zilei ce-a urmat.

Mi-am amintit într-un final și de documentarul pe care l-am văzut. Trecuse ceva timp de atunci. Experiența m-a făcut să conștientizez ceva. Anume că visele au o legătură cu emoțiile iar un somn bun îmi va oferi o mai bună stare emoțională.

Încheiere

Concluzii? Somnul este foarte important pentru sănătatea ta fizică și mentală. Asta fiindcă în timpul somnului corpul se recuperează și biochimia ta se echilibrează. Ce ai prea mult scade și ce ai prea puțin urcă. Pe lângă toate acestea e cel mai bun obicei cu care să-ți începi dezvoltarea personală.

Somnul este cel mai bun loc de a începe dezvoltarea ta personală. Este fundația peste care ai să-ți construiești celelalte obiceiuri. Nu te lăsa păcălit că pare prea simplu, ai să vezi că e mai greu decât pare. Dacă ar fi ușor cred că toți oamenii ar opta pentru un somn adecvat.

Mai am multe de adăugat când vine vorba de somn, ca de exemplu faptul că ai să observi ca oamenii cu are îți petreci timpul încep să fie înlocuiți de la sine. Au să înceapă sa graviteze în jurul tău oameni care sunt aliniați cu noul tău program de somn.

Atât pe săptăma asta. După cum am spus, mai sunt multe de adăugat. Somnul este un topic mare. Ce-am spus în articolul ăsta…putem spune că doar am atins topicul. Ai grijă de tine, îți doresc un weekend placut și o săptămână minunată.

Arata-le prietenilor!

Precedentul

O Reorientare a Stilului De Scris

Următorul

Importanta Echilibrului In Consumism

  1. Mihai

    Felicitari! Foarte atragator ochiului de data asta.

  2. Miruna Bulgaru

    Multumesc!

  3. Miruna Bulgaru

    BRAVO!Te felicit!

Lasă un răspuns

Disclaimer: Nu sunt un specialist! Sugestiile pe care le citești sunt doar atât! Sugestii! Multe din lucrurile pe care le citești sunt doar opinii personale. Ia lucrurile ca atare! Dacă ai o problemă consultă un profesionist!

Toate drepturile rezervate © David Ionesi 2018

DMCA.com Protection Status