Obiective: De ce sa le ai si cum sa le stabilesti!

Obiectiv, definiție, un rezultat specific pe care o persoană sau un sistem ținteste să-l atinga intr-o unitate de timp pre-stabilită cu resursele actual disponibile. Sursa definiției o gasiți aici. Seamană cu definiția pe care am dat-o eu dezvoltarii personale intr-un alt articol.

Este foarte funny, mai mult tulburător însă, faptul că n-am găsit nici o definiție in limba Română care să explice ce inseamnă cuvântul Obiectiv! Ce-am găsit erau definiții pentru lentile si agende politice comuniste. Dă o cautare, și anunță-mă dacă gasești ceva. Mai departe…

Objective = Obiectiv în traducerea din limba Engleză în limba Română.

Goal = Scop/Țel în traducerea din limba Engleză în limba Română.

Am sa spun aici cât am ideea in minte. Mereu m-am intrebat care e Scopul meu, de ce sunt aici si ce am fost destinat sa fac. Am trăit cu iluzia că te naști și este ceva specific ce trebuie să faci și dacă nu faci lucrul acela ai să fii nefericit. (De unde am avut ideea asta habar n-am…)

M-am simțit foarte liber cand am realizezat că scopul ți-l definești tu. Asta e definiția liberului arbitru pâna la urmă, nu crezi?

Nimic nu putea fi mai departe de adevăr. Am tot pus întrebarea Care este scopul meu? Și am cautat răspunsul. După multe cautari n-am gasit nici un raspuns, nu am cum să-l găsesc, răspunsul nu-i scris nicăieri, răspunsul nu este undeva intr-un dosar și asteaptă să fie găsit. Ha! Ha!

Puneam mereu întrebarea gresită, în loc sa mă întreb Ce sunt menit să fac? Ar fi fost mai bine dacă puneam întrebarea Ce vreau sa fac? Da, altă întrebare, alt raspuns. Chiar dacă ambele intrebări nu sunt ușoare, a 2-a măcar are un raspuns.

Cea mai ușoară metodă pentru a stabili obiective este să te uiți in jurul tau chiar acum si să-ți pui intrebarea Ce poate fi inbunătațit? A 2-a metoda este sa-ți definești un Scop si apoi sa stabilești obiective care odată atinse te apropie de Scop.

Cum poți să-ți stabilesti un Scop? Am să-ți dau răspunsul meu. Cunoscându-te pe tine. Cum altfel poți ști? Și nu numai asta, dar cine altcineva știe ce se află in mintea și sufletul tău decât tu? (suflet = emoțiile și dorințele tale in contextul meu.)

Socrate a spus că cea mai mare taină a Universului este cunoașterea de Sine. Socrate a fost unul din cei mai mari filozofi antici. I-am spus filozof antic pentru ca și astăzi traiesc filozofi magnifici dar nu auzi de ei fiindca ideile lor radicale nu sunt bine primite la scoală. În fine…

De ce să ai obiective?

Vrei să slăbești? Vrei să ai mai multi prieteni? Vrei să te înțelegi mai bine cu cei ce-i ai deja? Tu alegi.

Când ai obiective controlezi și alegi ceea vrei sa se intample mai departe. Daca nu-ți setezi obiective și nu-ți alegi destinația au s-o faca ceilalți pentru tine. Nu știu tu, dar mie nu prea imi place sa-mi spuna cineva ce să fac. În afară de asta, sunt mai multe motive pentru care să-ți stabilești obiective.

Obiectivele acționează ca un far de lumină pe timp de zi și foarte important, pe timp de furtună. Obiectivele sunt ca o busolă care acompaniată de voință îți arată când sa spui nu și când sa spui da! Obiectivele au sa reflecte întotdeauna cine ești fiindcă ele se nasc din dorințele tale. Tu ce-ți dorești? Ce obiective ai?

Cum să-ți stabilești obiective?

Acum că ști ce sunt obiectivele și de ce e bine să le ai am să-ți spun ce știu mai exact despre setarea obiectivelor. Numărul unos, trebuie sa ți le pui pe hârtie. Dos, trebuie sa fie măsurabile. Tres, trebuie sa aibă o limită de timp. Doar vrei sa știi când ajungi acolo și dacă ai ajuns nu? Trebuie sa fie cât mai clare! Ăsta-i cel mai important aspect după părerea mea.

Am să-ți arăt metoda S.M.A.R.T. (traducea? Inteligent), care este destul de răspândită și cunoscută metode de-a stabili obiective 1*. Se folosește în special în business dar se aplică și la individ. Poate ați auzit de Brian Tracy, și el vorbește despre metoda S.M.A.R.T. ? Un speaker care ține discursuri despre afaceri in mare parte. Dacă ajută companii mari sa crească, îți poți închipui eficacitatea ei.

Nu-ți trebuie decât un pix și o hârtie. Ți-aș recomanda să faci asta acum sau după ce termini de citit articolul. Eu mi le fac imediat după ce termin de scris. Deci, pregătește-ți un pix și o hârtie și citește in continuare pentru a afla cum să-ți scrii obiectivele după metoda S.M.A.R.T.

Am dat link către un articol mai sus care menționează metoda dar nu o descrie complet și nu explică separat ce înseamnă fiecare aspect în parte. Apoi cel mai important, un exemplu practic nu? Ca la școală, la matematica când ne dădea profesoara o formula noua ne dădea și exemple.

Dacă tot se pun să facă o treabă s-o facă pană la capăt nu? Glumesc cu tine, rămâi relaxat. Te acopăr eu, am adunat date si mi-am luat libertatea de a completa in articolul meu cu lucrurile care cred c-ar fi prins bine a fi adăugate. Ce nu fac eu pentru tine…De asemeni am să atașez sursele la sfârșitul articolului.

S.M.A.R.T

S.M.A.R.T. reprezintă:

  • Specific (Exact ceea ce se citește)
  • Measurable (Măsurabil…dificil de tradus, mi-a luat ceva timp să-l traduc *sarcastic*)
  • Achievable (Ce poate fi obținut, realizabil, nu mă crezi? Google translate, asta a fost una dintre glume.)
  • Relevant (la fel, cum se citește, relevant însemnând, potrivit, ca o mănușă)
  • Time Bound (ce ține de timp, are limită, constrângeri)

 

  1. Specific (Specific)

Obiectivele sunt bune atunci când sunt clare și specifice, asta te va ajuta să te concentrezi și să simți cu adevărat motivat știind exact încotro te îndrepți. Când scrii obiectivele puneți singur întrebările acestea:

  • Ce vreau sa realizez?
  • De ce este acest obiectiv important?
  • Pe cine ajută?
  • Unde se află?
  • Ce resurse sau limite sunt implicate?

Exemplu:

Lucrez ca și agent vânzări și vreau sa devin angajatul anului. Un obiectiv in această situație ar suna cam așa, „Vreau să învăț să negociez mai bine cu clientul ca să fiu un exemplu pentru colegii mei și astfel să ajut compania pentru care lucrez să prospere.”

  1. Measurable (Măsurabil)

Obiectivul are calitatea de a putea fi urmărit în privința progresului. Atunci când ști că „Am 50 de pași de parcurs, mă aflu la pasul 27, sunt aproape.”. Te auto motivezi dându-ți seama ca faci progres, ești pe drumul cel bun! Și te ții de plan.

Pentru a crea un obiectiv măsurabil îți poți adresa următoarele întrebări:

  • Cât de mult?
  • Câte?
  • Cum î-mi dau seama ca mă apropii?

Exemplu:

Dacă e sa continuam cu exemplul de prindere in masa musculara, obiectivul finisat ar suna cam așa „Voi fi la sala de forța de 3 ori pe săptămână timp de 6 luni.”, și „Voi mânca câte 3 mese pe zi și două gustări de luni pana vineri.” Te motivează sa te uiți la obiectivul tău și sa-ți spui „Mai am 2 luni și sunt acolo.”.

  1. Achievable (Realizabil)

Daca am 60 de kg si vreau sa pun în masa 20 de kg ca sa ajung la 80 de kg n-am să încerc sa fac asta în două luni. Obiectivele trebuie sa fie realiste. Nu pot manca 5 mese pe zi și nici stomacul meu nu are volumul și eficacitatea necesară pentru a depune 2.5 kg pe săptămână. Trebuie sa fiu realist.

Pune-ți următoarele întrebări:

  • Cum î-mi pot realiza obiectivul?
  • Cât de realistic este obiectivul luând in considerare limitele mele?

Exemplu:

Cunoscându-mă pe mine pot manca 3 mese și două gustări pe zi de luni până vineri. Luând in considerare că mănânc puțin si am un apetit scăzut aș putea pune 500g pe săptămână. Asta înseamnă că în aproximativ 10 luni aș putea pune 20 de kilograme.

Mă uit la circumstanțele mele. Îmi permit sa cumpăr alimentele necesare? Îmi pot pregăti mesele? Am timp să-mi gătesc? Am când, cum și unde să-mi mănânc mesele? Asigură-te că ai cum să-ți desfășori planul. Daca ceva m-ar opri, cum ar fi sa nu știu sa gătesc de exemplu, înseamnă că am alt obiectiv de atins mai întâi.

  1. Relevant (Relevant)

Obiectivul trebuie sa ți se potrivească și să se alinieze cu stilul tău de viață și celelalte obiective. Ești sigur ca vrei ceea ce-ți dorești? Are rost sau te ajută întradevăr dacă faci asta? Nu e cazul meu, dar tu daca ești într-o căsnicie ar fi corect să consideri si persoana de lângă tine. Să călătorești in lume s-ar putea sa nu ți se potrivească daca ai 2 copii care merg la scoală și un soț care vrea să stea lângă casă.

Segmentul acesta răspunde la următoarele întrebări:

  • Merită s-o fac? Mă ajută pe termen lung?
  • Este momentul potrivit?
  • Se potrivește cu nevoile mele/noastre?
  • Este adaptabil la mediu?

Exemplu:

Să merg la sala de forță și sa fac sport e un lucru extraordinar de bun, indubitabil! Dar sa iau steroizi  și sa pun masă musculara in exces este irelevant pentru mine. Să mă pregătesc de vacanță pe când urmează să am o nuntă este…well…nepotrivit, nu? Să deschid o cofetărie lângă un centru de diabetici…mmm…nu-i o idee buna. Ai înțeles ideea.

  1. Time-Bound (Ține de timp)

Totul trebuie sa aibă un termen limită, o data, un timp anume pentru a te putea concentra. O să te și ajute sa-ți prioritizezi obiectivele în defavoarea lucrurilor triviale.

Răspunde la întrebarile:

  • Cînd?
  • Cât pot face in următoarele 6 luni?
  • Cât pot face in următoarele 6 săptămâni?
  • Ce pot face astăzi?
  • Cât pot face într-o zi?

Exemplu:

Am nevoie de 2 ore ca sa-mi ating obiectivul. Având in vedere ca socializez 2 ore pe zi cu prietenii, merg la lucru + alte activități pot dedica acest timp? Cât pot dedica?

Metoda S.M.A.R.T. de a stabili obiective are o atitudine practica și ți le transforma in obiective mai clare si mai definite iar in consecință mai ușor de atins si practic de realizat. În loc de „Î-mi propun să prind in greutate.” va fi „Voi avea 72 de kilograme de masa musculara la data de 20 August 2018. Voi atinge ținta mâncând 3 mese pe zi, luând câte două gustări și mergând la sală de câte 3 ori pe săptămână” Acum vei ști exact ce, cât, cum și când!

Metoda S.M.A.R.T. este o unealtă in arsenalul tău ce poate stabili obiective realiste, realizabile și motivante. De asemenea reflectă planul și construcția elaborată necesara pentru a le atinge. Setează-ți acum obiectivele după metoda asta, s-ar putea sa descoperi ca până acum nu ți-ai atins obiectivele pentru simplul fapt că erau prea vagi și neclare.

Sfaturi pentru atingerea obiectivelor

Începe-ți obiectivele cu o atitudine pozitiva – „Am sa mănânc sănătos” este mult mai bine decât „N-am sa mai mănânc fast-food”, uita-te la ce vrei să atragi nu la ce vrei sa îndepărtezi.

Stabilește-ți prioritățile – Când ai mai multe obiective sau activități clasează-le în funcție de importanță.

Scrie-ți obiectivele pe hârtie – Scrieți-le! Toți oamenii de succes o fac! Și pune-ți hârtia la vedere dacă se poate unde dai cu ochii de ea zilnic.

Stabilește-ți maxim 5 obiective – Din motive psihologice și pentru că vrei să fii sigur ca poți duce bagajul, pui cât ști că poți căra.

Fa-ți obiective mici – Vrei să fii Milionar, știu că poți, câștigă 1 Leu mai întâi din afacerea ta și dupaia setează următorul obiectiv. Daca creezi obiective prea mari ai să simți că nu faci progres sau că progresul este mic. Obiectivele trebuie sa fie destul de mari cât sa fie o provocare dar nici prea mari încât să te descurajeze. Așa face și faimosul Mark Zuckerberk cu Facebook.

Setează obiective pentru performanțe! Nu pentru rezultate – Nu spune „Am să am 72 de kilograme până la sfârșitul anului” ci mai degrabă „Am sa merg la sala de 3 ori pe săptămână timp de 10 luni”. Rezultatele nu pot fi controlate, doar atrase, nu-ți urmări visele, fă ca visele sa te urmărească pe tine, nu încerca sa prinzi pisica, pune o conservă cu pește jos și pisica va veni ea la tine.

Împarte obiectivele in pași mici – De exemplu dacă  vreau să merg la sala de forță n-am să-mi pun pe listă “Merg azi la sală” ci mai degrabă am să am o listă care dictează:

  1. Am geanta pregătită.
  2. M-am îmbrăcat.
  3. Am fost la sală.
  4. Am făcut duș.

Setează-ți o ora fixă – Oră pe care o respecți cu sfințenie, nu lași loc de scuze ca “Astăzi, cândva in cursul zilei.” Sau “Cândva săptămâna aceasta.“. Fă-ți planul pe săptămâna viitoare dacă așa dorești dar săptămâna viitoare, luni la ora 7:55 ești acolo ca la 8:00 să fi început deja.

Urmează-ți procesul – la sfârșitul zilei singurul lucru care îți realizează obiectivele este munca și dedicarea ta. Folosește regula de 5 secunde. Gândește-te la lucrul pe care vrei să-l faci și fă o numărătoare inversă, 5, 4, 3, 2, 1, START! Și ți-ai propulsat corpul spre țintă.

Încheiere

Stabilește-ți obiectivele, îți este mai ușor să pornești la drum când ști unde mergi.

Dacă eșuează planul înseamnă că ai pierdut lupta nu războiul. Alege-ți o luptă mai ușoară și pornește din nou, de acolo. Dacă nu poți merge la sala de forță atunci aleargă, dacă nu poți alerga atunci mergi o oră. Fă activitatea până simți ca devine ușor și un obicei. Durează între 3 și 6 luni să formezi un obicei 2*.

Ia-ți cât timp îți trebuie ca sa-ți stabilești obiectivele. Scrie-ți ideile principale in mare pe hârtie apoi modifică-le, filtrează-le si șlefuiește-le prin metoda S.M.A.R.T. . Ar trebui sa-ți ia mai puțin de o săptămână. Fi blând cu tine în setarea obiectivelor, în același timp oferă-ți o provocare!

Alte surse

1*Un profesor american de la universitatea Saint Louis pe nume Robert S. Rubin a scris un articol despre obiectivele de tip S.M.A.R.T. pentru site-ul unei societăți care se ocupa de Psihologia Muncii. Daca sunteți interesați îl puteți citi chiar aici.

2*Nu există un număr magic pentru a determina câte zile sunt necesare pentru a înrădăcina un obicei. După un studiu extensiv s-a conclus că diferă de la om la om si poate dura oriunde intre 18 zile si 254 de zile. Puteți citi articolul aici.

Din experiența mea personală știu că după două săptămâni devine mai ușor iar in general din câte am auzit durează intre 3 si 6 luni sa formezi un obicei destul de puternic. Am să încerc și am să-ți spun ce descopăr.

Arata-le prietenilor!

Precedentul

Ce Este Dezvoltarea-Personala Si Cum Te Poate Ajuta

Următorul

Cateva Din Obiectivele Mele

  1. Alexandra28

    Foarte S.M.A.R.T articolul !
    O sa pun in practica🙌🏻

Lasă un răspuns

Disclaimer: Nu sunt un specialist! Sugestiile pe care le citești sunt doar atât! Sugestii! Multe din lucrurile pe care le citești sunt doar opinii personale. Ia lucrurile ca atare! Dacă ai o problemă consultă un profesionist!

Toate drepturile rezervate © David Ionesi 2018

DMCA.com Protection Status