Ai auzit vreodată de meditație? Când eram prin școala generală părinții mei au vrut să mă trimită la meditații. Prima dată am crezut că am să stau în poziția lotus și am să contemplez, ulterior însă am aflat că se refereau la ore de matematică.

Când spun meditație, cel mai probabil primul lucru care apare în minte este clasicul călugăr îmbrăcat în mantă portocalie, chel care stă sub o cascadă într-o poziție de așezat cu ochii închiși gândindu-se la nimic cum se zice.

În ziua de astăzi, cum orice e la modă și lumea își permite să fie excentrică (adică ieșită din comun) cu siguranță că ai auzit despre meditație până acum. Nu doar asta dar vezi până și reviste sau siteuri mari despre sănătate care o promovează.

Meditația reduce stresul, revitalizează corpul, limpezește mintea iar practicată pe perioade lungi de timp fortifică în tine o stare de liniște care persistă în viața de zi cu zi. Asta nu o spun doar eu ci și alte surse.

Am meditat, perioade foarte lungi de timp iar lucrurile pe care ți le spun sunt efectele pe care chiar eu le-am simțit. La început mi-a fost greu dar pe parcurs am avut niște experiențe interesante și am descoperit lucruri noi despre mine.

Meditația antrenează cortexul prefrontal, acea parte a creierului care are de a face cu atocontrolul și concentrația. Când medităm stimulăm această parte a creierului și ca efect o să înbunătățim anumite facultăți mentale.

Cele mai interesante experiențe pe care le am meditând sunt atunci când sunt inspirat. Stând cu ochii închiși în liniște și calmându-mi minte primesc soluții la probleme, ce am de făcut în continuare în călătoria mea sau lucruri pe care mi le doresc cu adevărat.

Un vechi proverb hinduist spunea “Atunci când omul tace, vorbește Dumnezeu.” sau undeva între liniile astea. Am citit odată într-o carte și acum înțeleg despre ce se vorbea.

Și contemplarea are ceva similar cu meditarea. Alegi o problemă sau o idee pe care vrei s-o aprofundezi și o ții fixată în minte și observi gândurile ce apar.

Nu este ușor să meditezi, cel puțin la început. Pentru mine e frustrant cel puțin. Mă așez și încep să fiu atent pe respirație și nu reușesc să fac liniște nici 10 secunde până să-mi apară un gând și să-mi distragă atenția.

În principiu, meditarea presupune să te așezi confortabil, stând pe un scaun de preferabil. Dacă faci asta întins s-ar putea să adormi. După ce te-ai așezat închizi ochii și ești atent pe respirație. Urmărești cum insiri și expiri.

Făcând asta doar pentru 5 minute te simți deja mai relaxat și mai odihnit, într-o dispoziție mai bună. Recomandat este să meditezi 20 de minute pe zi dar pentru început este dificil să stai și 5 minute.

Îți alegi o oră în care să o faci zilnic și de fiecare dată când începi pui alarma la telefon. Prima dată încerci 5 minute, după ce te obișnuiești urci la 10 și tot așa. Sunt oameni care meditează și o oră, unii au meditat și două ore.

În momentul în care meditezi frecvențele cerebrale coboară. Normal când suntem prinși în activitățile de zi cu zi suntem într-o stare Beta. Chiar și acum când scriu sunt într-o stare Beta.

Senzația de relaxare pe care o simți când ai meditat 5 minute este Alfa. Cei care meditează peste 20 de minute și o fac cum trebuie ajung la Theta chiar și Delta.

Un truc pentru a învăța mai ușor este să meditezi înainte să înveți. Alfa este starea în care se asimilează și memorează cel mai bine informația deci dacă îți induci această stare înainte să înveți îți va fi mai ușor să te pregătești.

Amuzant este că cei care învață foarte des o fac din ce în ce mai ușor și mai bine fiindcă înainte să se pună să învețe își autoinduc acea stare în mod inconștient. Probabil că ai avut și tu momente dinalea în care ai simțit că intră ușor ceea ce citeșit. Ei bine atunci ești într-o stare Alfa.

Meditația te ajută să devi conștient de stările pe care le ai și devi mai sensibil la nevoile tale. Obținând abilitatea asta ascuțită de introspecție ai să reușești să te autocontrolezi mai ușor și ai să reușești să-ți induci stări la comandă.

Dacă vrei să fi calm te calmezi, dacă vrei să fi energic te energizezi. Devii conștient de spectrul tău de emoții și atunci când este nevoie ști cum trebuie să te simți, te gândești la cum s-ar simți și sentimentul începe să apară.

Nu e chiar atât de greu să stai la coadă agitat, să devi conștient pentru două secunde și să-ți spui “ori că mă grăbesc ori că nu mă grăbesc tot atunci vine rândul meu așa că mai bine mă liniștesc” și uite așa te autosurpinzi cu faptul că dacă vrei să te liniștești poți s-o faci pur și simplu.

Destul de des mi s-a făcut remărci de genul “David pare așa de calm și de liniștit“. Pentru că m-am antrenat, n-am fost din totdeauna așa. Katy Perry a declarat că primul lucru pe care îl face când se trezește dimineața înainte să se apuce de treabă este să mediteze.

Dacă n-ai mai meditat până acum ai putea să încerci. Cum am spus, așează-te confortabil, pune o alarmă, închide ochii și fi atent la respirație. Simte cum intră aerul apoi cum iese afară. Asta e tot. Când îți apare un gând în minte, lasă-l…întoarce-ți atenția spre respirație. Nu e ușor, dar ai să vezi că ai să te simți mai bine după 5 minute.

Arata-le prietenilor!